måndag 31 oktober 2016

Arg idag

Svenska Yle hade nyligen en artikel som handlade om en kvinna som klarat sig fantastiskt bra i ett halvmaraton nyligen. Såhär långt inga konstigheter tvärtom, jag tycker också att hennes prestation är fantastisk! 
Med det sagt så kommer jag till vad som, enligt mig, var mindre bra med artikeln. Nämligen att redan rubriken lade tyngdpunkten på hur fantastisk prestationen är med tanke på att det bara är 1,5år sedan hon fött barn (!) Samma upphöjande av att prestera på denna höga nivå återkom pånytt i texten. 
Jag blir så arg och samtidigt matt. En graviditet och en förlossning är en enorm påfrestning för kroppen och det är otroligt viktigt att ge den tid för återhämtning för att förebygga problem och skador. Det finns redan en enorm press på att kvinnor ska "komma tillbaka" så fort som möjligt efter en förlossning och rubriker som denna eldar på denna trend och press. En liten del kvinnor klarar av en tuff träning snart efter en förlossning. En stor del kvinnor tror kanske att de klarar det eftersom "alla andra" gör det och för att det kanske känns helt okej. Samtidigt har jag vid ett flertal tillfället varit med om att många kvinnor på vanliga träningstimmar inte klarar av X-hopp eller hoppa på trampolin utan att kissa ner sig lite. Lite skämtsamt konstaterat förstås och oftast följt av nån kommentar att det ju är sånt man får räkna med då man fött barn. Nej! Säger jag. Inte okej att det ska vara normalt och att det är sånt man helt enkelt får lära sig leva med. Vanligt, ja. Okej, nej! Med rätt träning och återhämtning kan man förebygga mycket av bland annat dylika problem. Men artiklar och rubriceringar som ovan känner jag att motarbetar det jobb som görs med att försöka nå ut med trygg och bra information gällande hur man bäst tränar för tryggast möjliga återhämtning. 
Jag önskar verkligen att jag hade låtit bli att träna i det tempo och den intensitet jag gjorde efter första barnet. Även för mig kändes det bra, och då har jag både träningsvana och läste på om post-graviditets träning, men ni har ju minsann fått följa med om en del av följderna blev och är för mig. 

Sprid snälla inte felaktig information och sluta stressa nyblivna mammor till att stress-träna (men gärna smart-träna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar